תחבורה ציבורית בברלין

ברלין היא עיר גדולה, תוססת ומגוונת מאד. יש בה הכול מהכול: מבנים היסטוריים ונקודות עניין המספרות את סיפורה ארוך השנים ומגדלים גבוהים, חדשניים מודרניים. זוהי עיר תיירותית מבוקשת ואהובה מאד, עיר שמתאימה לכל הגילאים וגם לכל סוג של חופשה. יש כאלה, הבוחרים להגיע אליה ליום-יומיים, ויש את מי שמעדיפים לשהות בה למשך תקופה ארוכה ולו כדי לספוג את כל מה שהיא מציעה. 

כיאה לעיר כזו, התחבורה הציבורית שבה מקיפה מאד והיא מכסה את כל הפינות שבה. היא מחברת בין פרבריה השונים למרכז העיר ובין העיר עצמה ליעדים אחרים, מחוצה לה. היא מורכבת מחשמלית, מרכבת עילית ותחתית וכמובן גם מאוטובוסים. כרטיס נסיעה בודד מעניק גישה למגוון של אפשרויות תחבורה, מה שמקובל מאד על ידי המקומיים וגם על ידי התיירים. מדי יום משתמשים בתחבורה הציבורית של ברלין כמעט כחצי מיליון אנשים.

למרות שמדובר במערכת מסודרת, מרווחת, בטוחה וגם דיי דייקנית, היא מאסיבית מאד ולוקח קצת זמן להבין אותה ולנצל אותה כהלכה. אך אם נערכים מראש ולומדים מעט על הנעשה, אפשר להצליח במשימה ולהגיע לנקודות שונות בעיר עם מגוון אמצעי התחבורה היעילים שיש לברלין להציע.

Public transport in Berlin
הרכבת התחתית של ברלין (U-Bahn)

אמצעי התחבורה הציבורית בברלין

הרכבת התחתית – U-Bahn

מדובר ברכבת תת קרקעית שהחלה לפעול לראשונה בשנת 1902 ועברה מאז לא מעט שדרוגים ושינויים. שלטים עם האות U בצבע כחול ולבן ברחבי העיר מסמנים את הכניסה לתחנות, ועליהן כתוב גם שם התחנה, שמופיע במגוון אפשרויות. יש להיכנס את התחנה / הרציף עם כרטיס רלוונטי, שאותו רוכשים במכונה ייעודית, להחתים אותו ורק אז לעלות על הרכבת. את מפות התחנות אפשר למצוא על הרציפים עצמם, כאשר לוחות אלקטרוניים חדשניים מודיעים ומעדכנים את העוברים והשבים אודות הרכבות הבאות וזמן הגעתן המשוער (שהוא הרבה יותר מדויק ממשuער). ה-U-Bahn מכילה למעלה מ-170 תחנות בעשרה קווים, כולל קו U2 המפורסם (ולא, אין קשר אליו לבין הלהקה הידועה…).

ה-U-Bahn של ברלין פועלת בין השעות 5 לפנות בוקר ועד השעה 1 לפנות בוקר במהלך השבוע. בסופי השבוע ובחגים פועלת הרכבת 24 שעות, אך בתדירות נמוכה יותר. הרכבות במרכז העיר יוצאות אל יעדיהן בכל כ-3 עד 5 דקות. אחרי השעה 20:00 בערב, יוצאות הרכבות בכל 10 עד 20 דקות. את הרכבות הללו מתגברים אוטובוסים ליליים.

רכבת עירונית קלה – S-Bahn

זוהי הרכבת העירונית של ברלין, העוברת מעל לפני האדמה. המרחק בין תחנותיה, בניגוד לאלו של ה-U-Bahn, גדול יותר וזוהי הדרך המהירה ביותר לטייל בעיר ולצאת גם לפרבריה וליעדים שכנים, קרובים. אותם כרטיסים שרלוונטיים ל-U-Bahn רלוונטיים גם לה, וכך גם לאמצעי התחבורה הציבורית הנוספים של ברלין. ניתן לזהות את תחנותיה של ה-S-Bahn באמצעות האות S בצבע ירוק ולבן. מערכת רכבות זו כוללת 15 קווים סך הכול עם כמעט 170 תחנות שונות. במהלך השבוע פועלת הרכבת בין השעות 04:30 לפנות בוקר ועד 01:30 בלילה, ובסופי השבוע והחגים היא פועלת 24 שעות ביממה. רכבות יוצאות בכל 10 דקות, כאשר מחוץ לשעות העומס בכל 10 עד 20 דקות ובשעות הערב והלילה בכל 30 דקות. 

למפה אינטראקטיבית של המסלולים והתחנות של ה-U-Bahn ושל ה-S-Bahn לחצו כאן

אוטובוסים בברלין – MetroBus / ExpressBus

האוטובוסים של ברלין מכסים את העיר באופן מרשים ומשמשים כתוספת מושלמת לאמצעי התחבורה האחרים שיש לה להציע. אף על פי שבהשוואה לרכבות (העילית והתחתית) הם איטיים יותר, הם מהווים פתרון אידאלי לכל אלה שרוצים לגמוע את המרחקים הגדולים של ברלין. הם יכולים להיות דרך נהדרת לסייר בעיר, שכן הם עוצרים ליד אטרקציות ידועות ועוברים דרך נופיה המיוחדים של ברלין והם מחברים בין נקודות שונות בה וגם עוברים דרך מקומות שבהם עברו בעבר קווי החשמלית הישנים. 

תחנות האוטובוס של ברלין מסומנות בתמרור עגול עם האות H בצבע ירוק. יש בהן, לרוב, סככה וגם שלט אלקטרוני שמעדכן אודות לוחות הזמנים ומסלולי האוטובוסים הקבועים. את הכרטיסים לאוטובוס ניתן לרכוש במכונות ה-U-Bahn וה-S-Bahn או ישירות מנהגי האוטובוס עצמם. יש יותר מ-350 קווים ולמעלה מ-2,634 תחנות בכל העיר. האוטובוסים ממוספרים במספרים 100 עד 399, כאשר קווי MetroBus מתחילים באות M ושירות האוטובוסים המהיר, ה-ExpressBus, מסומן באות X. השירות הזה מחבר את העיר עם שני שדות התעופה שלה: X7 עם שונפלד וה-X9 עם טגל. הקווים 100 ו-200 הם קווים נהדרים לתיירים והם מחברים בין Alexanderplatz ל-Zoologoscher Garten. אוטובוסי הלילה של ברלין נכנסים לפעולה כאשר אמצעי התחבורה האחרים שלה פחות פעילים או שאינם פעילים בכלל והם מסומנים על ידי האות N. הם יוצאים בכל 30 דקות. 

החשמלית של ברלין – MetroNetz

החשמלית של ברלין פועלת בעיקר בחלקה המזרחי של העיר ואפשר לראות אותה בין הרחובות השונים. ניתן לרכוש כרטיסי נסיעה לחשמלית מראש או במכונות שברכבת עצמה. ה-MetroNetz מסומנת באות M והיא מגיעה בתדירות גבוהה יחסית (בכל 10 דקות) ופועלת 24 שעות ביממה ברציפות. בלילה יוצאת החשמלית בכל 30 דקות. 

כרטיסים לאמצעי התחבורה השונים ועלויות

תעריפי הנסיעה נקבעים בהתאם למשך הנסיעה וגם לאזורים שבהם נוסעים. ברלין מחולקת לשלושה אזורים עיקריים: A, B, C. רוב העיר נמצאות באזור A ו-B, כאשר האזורים B ו-C יוצרים מעין טבעת שכוללת שטח של עד כ-15 ק"מ סביב ברלין.

כרטיסי נסיעה רגילים מאפשרים שימוש באמצעי התחבורה של העיר באזורים A, B, אך ניתן לקנות כרטיסי A, B, C שנחוצים בעיקר כאשר מעוניינים להגיע מהעיר אל שדה התעופה שונפלד או לפוטסדאם. את כרטיסי הנסיעה אפשר לרכוש באמצעות אפליקציה ייעודית של חברת BVG, ברציפי הרכבות וגם בחנויות השונות. בכל מקרה, יש לעשות זאת לפני שעולים על אמצעי התחבורה הנבחר. על הכרטיס הנרכש להיות בתוקף, ומי שלא יציג כרטיס כזה או לא יהיה עם כרטיס בכלל, יידרש לשלם קנס בגובה של 60 אירו. 

כרטיסי נסיעה רגילים לנסיעה בודדת עולים 2.80 אירו והם מאפשרים נסיעה בכל אמצעי התחבורה שבעיר. הם תקפים לשעתיים ואפשר לנסוע איתם ללא הגבלה בכיוון אחד, אך לא ניתן לחזור בהם באותה הדרך. ילדים מתחת לגיל 6 אינם צריכים להציג כרטיס נסיעה, ולילדים בגילאי 6 עד 14 מוצע כרטיס נסיעה במחיר מוזל. 

כרטיסי נסיעה מיוחדים

לתיירים מוצעת אפשרות של רכישת כרטיס מיוחד – Berlin Welcome Card, המציע גישה לתחבורה ציבורית והנחות על אטרקציות למשך 48 שעות עד 6 ימים. הכרטיס משתלם במיוחד וניתן לרכוש אותו באותן הדרכים שפורטו לעיל. 

הכרטיס Tageskarte מאפשר נסיעות ללא הגבלה באזורים A, B במחיר של 7 אירו, בין השעות: מרגע רכישת הכרטיס ועד 03:00 לפנות בוקר ביום שלמחרת. הכרטיס כולל נסיעה של עד 3 ילדים (בגילאי 6-14). 

Wochenkarte מציע נסיעה במהלך השבוע ללא הגבלה בעלות של 30 אירו והכרטיס Monatskarte מציע נסיעה במהלך חודש ימים ללא הגבלה בעלות של 81 אירו. כל כרטיס כזה רלוונטי לאדם בוגר ואפשרות לנסיעה עם עד 3 ילדים מתחת לגיל 15 אחרי השעה 20:00 בערב (לאורך כל ימות השבוע). 

10-Uhr-Karte מהווה חלופה לכרטיס החודשי. אפשר איתו לנסוע באמצעי התחבורה הציבורית השונים של ברלין לאחר השעה 10 בבוקר והוא עולה 59 אירו (לא ניתן לצרף לנסיעה הזו נוסעים נוספים, לרבות ילדים). 

Kurzstrecke מתאים לעצירה של 3 (או פחות) תחנות רכבת (S-Bahn ו-U-Bahn) או 6 תחנות של אוטובוסים וחשמליות ללא החלפה. עלותו 1.70 אירו. 

הכרטיס Fahrradkarte מאפשר לכם להעלות אתכם לרכבת או לחשמלית את האופניים שברשותכם (אך לא לאוטובוס) בכלות של 1.90 אירו לכרטיס. 

אז מה היה לנו עד עכשיו?