השכרת רכב בגרמניה

השכרת רכב בגרמניה היא פתרון נהדר למטיילים בודדים, למשפחות עם ילדים, לזוגות וגם לכל אלה, שמטיילים עם החברים הקרובים. רכב צמוד הוא דרך נפלאה לחוות באופן עצמאי את גרמניה היפהפייה, ולעצור בכל נקודה שרוצים, ובכל פעם – כשרוצים! גרמניה היא מדינה גדולה מאד והמרחקים בין האתרים ונקודות העניין בה הם גדולים. ההתניידות באמצעות רכב שכור, שלא כמו עם תחבורה ציבורית שאיננה בהכרח עוצרת בכל פינה, היא הזדמנות ללמוד עליה לא מעט וגם להגיע למקומות האטרקטיביים במיוחד. 

השכרה של רכב באירופה, לרבות בגרמניה, מצריכה מהשוכרים הצגת רישיון נהיגה תקף ממדינתם או מחוזם. למרות שגיל הנהיגה החוקי בגרמניה הוא 18 ומעלה, בדרך כלל נהגים, השוכרים בה רכב, נדרשים להיות מעל ל-21 (לעיתים אפילו מבוגרים יותר). המבקרים בגרמניה, בשווייץ ובמדינות אירופאיות אחרות, זקוקים לרישיון נהיגה בינלאומי, שהוא, למעשה, תרגומו הרשמי של הרישיון המקומי מארץ הולדתו של הנהג. עם זאת, בגרמניה חברות השכרת הרכב לא תמיד דורשות רישיון בינלאומי וניתן להסתפק, בעת השכרת הרכב, ברישיון המקורי, הישראלי (במקרה של נהגים מישראל). בכל מקרה יש לבדוק זאת מראש עם חברת ההשכרה הספציפית.

היכרות עם חוקי התעבורה האירופאים והגרמניים בפרט היא הכרחית, בין אם מתכננים חופשה קצרה בגרמניה ובין אם ארוכה. חשוב ללמוד את סימני הדרך הבינלאומיים ואת המשמעות של כל אחד מהם, שכן אלה עשויים להיות, במידה מסוימת, שונים מכל מה שמכירים (אף אחד מאתנו הרי לא רוצה לקבל בהפתעה בדואר או בעת החזרת הרכב לחברת השכרת הרכבים דו"ח תנועה עם קנס כספי גבוה…). 

בעוד שבישראל מרבית הנהגים נוהגים על רכבים עם תיבת הילוכים אוטומטית, הדבר הפוך באירופה, כולל בגרמניה עצמה. מרבית הגרמנים, והאירופאים בכלל, לומדים לנהוג עם תיבת הילוכים ידנית ולכן מרביתם גם נוהגים על הכביש ברכבים מסוג כזה ופחות באוטומטיים. הדבר בא לידי ביטוי גם בחברות השכרת הרכבים, שמציעות, כברירת מחדל, רכבים עם תיבת הילוכים ידנית. למעוניינים ברכבים אוטומטיים לדאוג לבקש זאת מראש ולקחת בחשבון דמי השכרה גבוהים יותר בהשוואה להשכרת רכב ידני, וגם עלויות דלק גבוהות יותר (חשוב לדעת: עלות הבנזין באירופה נחשבת גבוהה יחסית). למי שרגיל לנהוג ברכב עם תיבת הילוכים אוטומטית, מומלץ לשכור רכב כזה גם אם העלות הסופית גבוהה יותר. הנוחות, כמו גם הבטיחות, הן אלו שחשובות בסופו של דבר. 

car rental in germany

חנייה

למרות שמספרם של מדי החניה קטן יחסית, הן בגרמניה והן במדינות אירופאיות נוספות, אין זה אומר שלא צריך לשלם עבור החניה. ניתן לשלם במדי החנייה האוטומטיים, ה-Parkscheinautomat, עם מטבעות או עם כרטיס מיוחד – FC, אך לא תמיד ניתן לשלם בהם באמצעות כרטיס אשראי. כאשר מחנים את הרכב באזור חניה עירוני (בין אם בצמוד לעסקים או לבית מגורים), יש לחפש שלט שכתוב עליו "Parkscheine" (כרטיסי חניה) ואת המכונה שבה משלמים. אסור להניח שמדובר בחניה שהיא חינמית. עם מציאת מד החניה, יש להכניס אליו את המטבעות כדי לשלם עבור משך זמן החניה הרלוונטי ולהניח את הכרטיס, הניתן על ידי המכונה, על לוח המכוונים של הרכב, כך שניתן יהיה לראות אותו מבחוץ (בדיוק כפי שעושים בישראל). 

במספר ערים בגרמניה: ברלין, קלן, המבורג, וויסבאדן וערים נוספות, ניתן לשלם עבור החניה באמצעות הטלפון הנייד (אנדרואיד או אייפון). ישנן אפליקציות ייעודיות, כמו Pango ו-EasyPark, המאפשרות תשלום מהיר ונוח מאד עבור אותה החניה. דמי החניה מחויבים באותו חשבון טלפון ובעל המכשיר אף מקבל הודעת אזהרה/חיווי כ-15 דקות לפני שזמן החניה יפוג. 

ניווט בערים ומחוצה להן

מומלץ מאד להיעזר באפליקציות ניווט, בין אם נוהגים ברכב בערים הסואנות ובין אם בכבישים המהירים או המקומיים. ניתן לשכור מכשיר GPS נייד דרך חברת השכרת הרכבים בתוספת של תשלום קבוע לכל יום השכרה. חשוב לדאוג להזמין את המכשיר מראש שכן הוא איננו מותקן, כברירת מחדל, ברכב המושכר. אפשרות נוספת היא להיעזר באפליקציות הניווט הידועות, המתריעות על דרכים חסומות, על האטה בנסיעה ומציגות את המסלול הקל והנוח ביותר אל היעד. למי שיש ברשותו מכשיר GPS, כדאי לוודא, ולפני שיוצאים אל החופשה, שברשותו גם מפות עדכניות של היעד שאליו נוסעים. 

מצלמות מהירות

בדומה למדינות אחרות בעולם, גם בגרמניה פזורות לא מעט מצלמות מהירות, המצריכות זהירות יתר ותשומת לב רבה. יחד עם זאת, ישנה פחות פעילות אכיפה מצדה של המשטרה ובהשוואה לארצות הברית למשל, נוכחותה איננה מורגשת באופן יחסי על הכביש. אולם, אין זה אומר שמותר לזלזל ומומלץ, ואף רצוי מאד, להקפיד לנהוג בזהירות ובהתאם לכל חוקי התנועה הקיימים. בגרמניה, כמו גם במדינות נוספות באירופה, נעשה שימוש במצלמות מהירות המתבססות על מכ"ם, מצלמות אוטומטיות המופעלות על ידי מדידת רדאר. אלו, מזהות את מהירותו של הרכב ואת לוחות הרישוי שלו ויודעות מתי מהירותו חורגת מהמהירות המותרת. תיירים, שאינם תושבי גרמניה, שנמצאו על ידי המצלמות הללו נוהגים מעל למהירות המותרת, יקבלו בדרך כלל את דו"ח התנועה דרך חברת השכרת הרכבים, שדרכה שכרו את רכבם בגרמניה, שתדאג גם לחייב אותם בגין הקנס. את המהירות המותרת באותו הכביש, שבו נוהגים, ניתן לראות בשילוט הקיים. 

נהיגת חורף

החל משנת 2010 נכנסו לתוקפם חוקים מיוחדים בגרמניה בנוגע לנהיגת חורף. אלה, מחמירים במיוחד בכל הקשור לתקינות צמיגי הרכב (שצריכים להיות צמיגים המותאמים לנסיעה בשלג) ולנהיגת החורף עצמה. החוקים הללו חלים גם על מכוניות שכורות. תקופת החורף, באופן רשמי, בכל הקשור לנהיגת חורף, היא בין אוקטובר לחג הפסחא (O To O). יש לוודא כי הרכב השכור כולל גם צמיגי שלג, אם שוכרים אותו לאחר חודש אוקטובר, וכי אלה מוסרים ממנו אם הרכב נשכר לאחר חג הפסחא. 

דרישות חשובות

על הנהגים לשאת ברכבם משולש אזהרה (Warndreieck) וערכת עזרה ראשונה ברכב (ברכבים השכורים היא תמצא לרוב בתא המטען). חשוב לוודא שביטוח הרכב השכור מציע את כל הכיסויים הנדרשים, שברגע האמת יכולים לחסוך מאות ואולי גם אלפי שקלים. 

אז מה היה לנו עד עכשיו?